4 november 2005

Paus

Det är "mycket nu" så bloggandet kommer att ligga nere ett tag likaså kommentarsfunktionen.

24 oktober 2005

Margareta Winberg viker ut sig

För andra året i rad hålls projektet "Svenska kalenderflickorna", där kända svenska kvinnor låter sig fotograferas minst sagt lättklädda för en kalender som sedan säljs i välgörenhetssyfte, skriver Svenska Dagbladet.

I år medverkar bl a Margareta Winberg.

Hu.

No comments

Jag skrev i fredags om att Ali Esbati hade begränsat möjligheten att kommentera till "team members" varför jag trodde att den gode Esbati hade tröttnat på att deleta kommentarer på sin blogg.

Jag hade fel.

Detta visade sig kommentarsfunktionen var tillfälligt avstängt eftersom Ali var på Ung Vänsters kongress där "den nyvalde förbundsordföranden Ida Gabrielsson underströk i sitt tal till kongressen stoltheten över rörelsens hundraåriga traditioner."

Kommentarer överflödiga.

21 oktober 2005

En klubb av inbördes beundran

"Comments on this blog are restricted to team members.
You're currently logged in as
Fredriksson who is not a team member of this blog."

Ovanstående text möter den (åsiktsmotståndare) som försöker kommentera på Ali Esbatis blogg.

Esbati har konstant vridit upp volymen på sin blogg med t ex hyllningar till intifadan, grova och plumpa påhopp och som man frågar får man svar.

Antagligen blev grabben trött på att deleta kommentarer och nu har hans blogg reducerats till en klubb av inbördes beundran.

20 oktober 2005

I samma säng som Saddam?

vänsterkanten gör man en big deal av den här bilden och säger att USA minsann sov i samma säng som Saddam under kriget mellan Iran och Irak.

Men, som man brukar säga:

You just can't get good help these days.

Veckans fråga

Vänsterns engagemang i en konflikt i världen ökar analogt med graden av USA:s inblandning enligt nedanstående logik.

Fråga 1:
Är USA direkt inblandad i konflikten?

Om Ja: Ställ dig på andra sidan oavsett vilket sällskap du hamnar i. Måla plakat.
Om Nej: Kolla om USA indirekt stödjer någon av konfliktens parter, se Fråga 2.

Fråga 2:
Stödjer USA indirekt någon av konfliktens parter?

Om Ja: Ställ dig på andra sidan oavsett vilket sällskap du hamnar i. Måla plakat.
Om Nej: Försök hitta en konflikt som USA är inblandad i eller där USA indirekt stödjer ena parten.

Det finns många konflikter där ovanstående är tillämpbart.

Vad jag vill veta är: Vilka konflikter tillhör undantagen?

Saddams rättegång

Jaha. Då har rättegången mot Saddam Hussein börjat och debattörer på vänstra planhalvan börjar genast att ifrågasätta domstolens legitimitet. Domstolen är tillsatt av USA, domarna är snabbutbildade, de har ingen erfarenhet etc. Var så säker på att det "kommer mera".

Det hade varit intressant att läsa om vänsterns reaktioner om Saddam Hussein hade ställts inför rätta i FN:s krigsförbrytartribunal i Haag. Där står nämligen Slobodan Milosevic idag, åtalad för brott mot mänskligheten.

Så här skriver International Committee to Defend Slobodan Milosevic (ICDSM, där ärade litteraturpristagare Harold Pinter "slåss" för mänskliga rättigheter) om Haag-tribunalen:

"The ICDSM condemns the unconstitutional and illegal abduction of president Milosevic and his delivery to the Hague "tribunal" as an attack on Yugoslav sovereignty carried out by the USA, NATO and their Serbian puppets. The ICDSM demands the immediate release of president Milosevic from his illegal detention in the Hague and the abolition of the illegitimate so-called "International Criminal Tribunal for Former Yugoslavia" as an extension of NATO and a tool used against the resistance of freedom fighters and patriots."

Vänstern gör det dom gör bäst: Gnäller.

19 oktober 2005

En feminists världsbild

Liberala (?) Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan fortsätter att använda tidningens ledarsidan för att basunera ut sin feministagenda.

Som underlag för hennes senaste utspel använder hon en av FN:s rapporter om utvecklingen i arabvärlden:

"The Arab Human Development Report 2002 – gjord av FN och ett trettiotal arabiska akademiker – slår fast att tre stora underskott underminerar möjligheten till utveckling: brist på frihet, brist på kunskap och brist på jämställdhet. Hälften av begåvningsreserven – kvinnorna – utnyttjas inte. Och denna undertryckta del av befolkningen fostrar nästa generation. Så cementeras fattigdom, fördomar och okunskap."

Hon avslutar artikeln:

"Jämställdhet är mer än feminism. Framför allt borde jämställdhet vara långt mer än en kvinnofråga. Det handlar inte bara om Sverige. I den muslimska världen är mer frihet till kvinnorna ett villkor för att stagnationen skall brytas. I u-länder är kvinnofrigörelsen en förutsättning för framsteg. Och för kvinnor i fattiga länder kan möjligheten att kunna försörja sig själv bokstavligen vara en fråga om liv eller död. Att hjälpa dem är allas ansvar.

Men räkna inte med att någon driver frågorna om inte feministerna ser till att de finns på agendan."

Avellan har ett ganska knepigt sätt att resonera. Ett villkor för att stagnationen skall brytas är frihet till alla människor. Tydligen ser Avellan bara kvinnoförtrycket. Jag håller med att kvinnornas ställning i arabvärlden är sämre än i västvärlden men jag håller inte med henne om vem som driver arbetet med att förbättra kvinnornas situation.

Eller påstår Heidi Avellan på fullt allvar att t ex FN:s och Världsbankens arbete för införa demokrati i den här delen av världen drivs av feminister?

18 oktober 2005

Bosses bekännelser

Före detta finansminister Bosse Ringholm försvarar, förklarar, gör en pudel, glider undan - välj själv - i DN angående hur ersättningar betalades ut i Enskede IK.

"-Det här är en förening med 2.500 medlemmar och 400 ledare och det här handlar om ett 20-tal ledare vars reseräkningar inte blivit godkända av Skatteverket. Vi har i styrelsen inte granskat de reseräkningarna och det kanske vi borde ha gjort mer noggrant. Men vi har lärt oss att vi måste höja kompetensen både bland personal och ledare. Och därför har vi lagt ner mycket tid på att förbättra rutinerna, så att det inte ska hända i framtiden."

Ja, Bosse Ringholm. Vad är det politiker brukar säga i sådana här lägen? "Det var olyckligt och vi har vidtagit åtgärder för att förbättra rutinerna." Det är väl så dags att gå på muggen när man redan har skitit på sig?

Försöka duger men jag tror inte att många går på skitsnacket. Som ledare kan du delegera arbete men ansvaret är alltid ditt och det vet du om. Du är korrupt men du är inte korkad.

Mitt egen teori är att din chef Göran Persson visste vad som var i görningen och gav dig en reträttpost (vice statsminister) som skulle lindra smällen för socialdemokratin.

Men var inte ledsen, Bosse.

Du uppfyller alla krav för att få bosätta dig på nån flott landshövdingeresidens såvida inte den svenska rättvisan anser att du ska spendera tid på nåt betydligt enklare ställe.

Ulf Nilsson in Expressen

Ulf Nilsson sammanfattar Göran Perssons skrämseltaktik inför valet 2006.

"Han vet att vi har skapat ett samhälle kluvet mellan en liten grupp rika, som han umgås med men skiter i politiskt, och en grupp som hankar sig fram på lön, plus diverse bidrag, medan en annan hankar sig fram uteslutande på bidrag och är livrädd för att mista dem. Persson vet att de beroende är hans trumfkort och att de tillsammans med den väldiga förvaltningsapparaten - där hans parti tillsatt alla nyckelposter - är en suverän maktmaskin."

Jämför med den första posten på denna blogg den 28 april.

17 oktober 2005

Expressens rabiesgalna tvättbjörn

Linda Skugge tillhör skaran skribenter som man inte riktigt vet om man skall ta dom på allvar eller skita i. Det är väldigt frestande att göra det, problemet är bara att ho skriver på Expressen och har därmed mycket större spridning än många andra skribenter (läs: bloggare).

Det är svårt att ta henne på allvar eftersom hon biter vilt omkring sig som en rabiesgalen tvättbjörn och vem som blir drabbad är helt slumpmässigt. Hennes enda princip tycks vara att inte ha några principer. Den här gången får Timbro en släng av sleven, antagligen för att de hade hotat Rosenberg med en bokförsändelse.

Som tur är låter inte Norberg (här o här) och Munkhammar (här) hennes skitsnack passera obemärkt.

14 oktober 2005

Snille och smak?

Ju mer jag tänker på desto mer förbannad blir jag.

Svenska Akademien, en anrik svensk institution grundat 1786 av Gustaf III, delar ut Nobel-priset i litteratur till Harold Pinter

"som i sina dramer frilägger avgrunden under vardagspratet och bryter sig in i förtryckets slutna rum"

Harold Pinter är med (nr 10) i International Commitee to Defend Slobodan Milosevic, en organisation som vill frige (!) Milosevic.

Slobodan Milosevic!

Massmördaren i politikerkläder som är åtalad vid FN:s krigsförbrytar-tribunal i Haag:

Kosovo: Fyra åtalspunkter för brott mot mänskligheten och en för brott mot krigets lagar.
Under första hälften av 1999 bedrev serbstyrkor vålds- och terrorkampanj mot människor av albansk härkomst. Milosevic och hans medarbetare anses skyldiga till att omkring 800.000 kosovoalbaner fördrevs.

Över 500 namngivna kosovoalbaner mördades i byar som Racak och Izbica.

Regimens syfte var enligt åtalet att säkra serbernas framtida kontroll över provinsen Kosovo.

Kroatien: 32 åtalspunkter, därav tio för brott mot mänskligheten, 13 för brott mot krigets lagar och nio för grova brott mot Genevekonventionen.
Milosevic anklagas för att mellan augusti 1991 och juni 1992 ha försökt få bort alla ickeserber från en tredjedel av Kroatiens yta och inkorporera området i en ny serbdominerad stat.

Hundratals kroater och andra icke-serber dödades och minst 170.000 människor fördrevs.

Bosnien: 29 åtalspunkter, två för den grövsta förbrytelsen: folkmord.
Milosevic och andra serbiska och jugoslaviska ledare anses ha sammansvuritsig för att i kriget 1992-95 genom massakrer, tvångsdeporteringar, tortyr och fängslanden utplåna Bosniens muslimska och kroatiska befolkningar.

Tusentals muslimer och kroater mördades.

Övriga 27 åtalspunkter är tio för brott mot mänskligheten, åtta för grova brott mot Genevekonventionen och nio för brott mot krigets lagar.

Svenska Akademien sätt att hedra Milosevic offer är att ge Nobel-priset till en lus som arbetar för att frige honom. Jag skäms, tamejfan.

Nobel-priset i litteratur 1953 gick också till en engelsk författare med motiveringen

"för hans mästerskap i historisk och biografisk framställning samt för den lysande talekonst, med vilken han framträtt som försvarare av höga mänskliga värden"

1953 års pristagare var inte bara författare utan en av 1900-talets stora statsmän vars viktigaste verk inte var böckerna utan kampen och segern mot en annan blodsbesudlad diktator.

Författaren?

Winston Churchill. Och han vänder sig i sin grav.




Nobelspriset dras i smutsen

Peder Hyllengren sammanfattar vad han anser om att Pinter fick Nobel-priset i litteratur.

"När den moderna terrorismens gudfader Yasser Arafat fick Nobels fredspris 1994 devalverades det priset till ungefär samma värde som järnkorset. Harold Pinter är en värdig arvtagare för att leda litteraturpriset mot samma öde."

Jag håller absolut med.

Läs mer på RolandPM.

Regim-TV

Det hade varit kul att läsa vad Hyllengren, Spookhead, Johan Forsell, Johan Ingerö m fl tycker om detta?

13 oktober 2005

Man skall inte kasta spjut i radhus

Jinge har ett inlägg idag där han inför kommentarsregler:

"Du får gärna länka till en tidning eller en blogg, men det ska vara en relevant länkning. Lägger du in flera länkar så är det troligt att jag inte släpper fram kommentaren. Jag känner mig nämligen tvingad att kontrollera alla länkar så att de inte går till olagliga eller motbjudande sidor, så fresta inte mitt tålamod. Givetvis kan du länka till din egen hemsida/blogg på vanligt sätt i fältet för url..
Metadiskussioner ska ej förekomma, har man sådana funderingar ska mail till undertecknad användas. Personangrepp, osakliga beskyllningar mot vem det vara må eller en nedsättande samtalston tolereras ej utan raderas direkt."


Jag tyckte detta var inte lite pretentiöst av Jinge eftersom han själv inte drar sig för att gå till personangrepp och hans egen länksamling stoltserar med författare som bl a hyllar intifadan.

Så jag skrev en kommentar på Jinges blogg (ja, han brukar radera det mesta jag skriver men vafan)

"Sopa upp framför din egen lortiga dörr innan du kommer med pekpinnar till civiliserat folk, Jinge. Din egen länksamling är mycket motbjudande läsning där författarna hyllar intifadan bl a.

Du borde skämmas."

Det tog inte många minuter innan kommentaren försvann och jag fick ett mail från Herr Jinge:

"Vad länkar du till för djävla kryptonazister då ???"

Hmm? Det får mig att att tänka på ett klassiskt citat av Mark Twain:

"To be good is noble; but to show others how to be good is nobler and no trouble."

I ett hus vid skogens slut

liten tomte tittar ut.
Haren skuttar fram så fort
knackar på dess port.
Kom, o, kom i huset in, räck mig handen din.

En dåres försvarstal

Till skillnad från Mat-Tina tyckte tydligen Fi-Tiina att det blev för varmt i köket och därför lämnar hon nu politiken. Hennes artikel i dagens DN är ett långt och förvirrat inlägg i den pågående genus-debatten där Tiina ser konspirationer och avsågade hästhuvuden överallt. Tankesmedjan Timbro är tydligen ute efter henne.

Hon talar om hetsjakt och förföljelse av genusforskare och drar upp exemplet Eva Lundgren:

"Tevedokumentären ”Könskriget” startade en hetsjakt mot Lundgren vars samlade forskning nu granskas av Uppsala universitet. Detta är anmärkningsvärt eftersom det inte finns någon misstanke om brott. Hennes forskningsresultat ogillas helt enkelt. Det räcker i dagens läge till att brännmärka en genusforskare."

Smaka på det. Tiina Rosenberg menar alltså att så länge Eva Lundgren inte bryter mot lagen skall Uppsala Universitet se mellan fingrarna när den så kallade "forskningen" utmynnar i teorier om satanist-sekter som offrar småbarn, något som Eva Lundgren påstod i SVT:s dokumentär och som hon sedan har upprepat.

Tiina Rosenberg bemöter också anklagelserna om att hon skulle ha plagierat en annan forskare i sin bok Byxbegär.

Men låt oss stanna upp en stund och reflektera över vad vi pratar om här.

Genus-forskningen och anslagen till densamma är en del av den socialdemokratiskt styrda forskningen med där f d jämställdhetsminister Margareta Winberg spelade en viktig roll. Arbetet leds av personer som hävdar att "kvinnor som ligger med män är könsförrädare" (Rosenberg) och att män utför "organiserade sexuella och rituella övergrepp" (Lundgren). Dessa damer är alltså professorer (!) i två av våra kändaste universitet.

Med detta sagt kan man inte mer än hålla med Dibbuk: Att fuska i genusforskning är som att fuska i luftgitarr.

I huvudsak är Tiina Rosenbergs artikel ett långt angrepp på Timbro som hotat (sic!) Rosenberg med att skicka en bok till henne:

"Inte helt oväntat fann jag i måndags en försändelse från Timbro. Jag fick då ta emot en thriller med ett följande följebrev: ”Hej Tiina! Det här är en bok som handlar om en frustrerande tillvaro där den ena efter den andra försvinner. En situation som förmodligen inte är helt obekant.” Detta hot har jag nu polisanmält. Utan att vara någon större anhängare av maffiafilmer känner jag igen Gudfadern när han talar."

Lustigkurren som skickade en bok till Tiina Rosenberg ville tydligen göra en poäng av de många avhoppen (eller ska vi kalla dom för harskutt?) inom Feministiskt Initiativ. Detta uppfattar Rosenberg som ett hot. Kvinnan har helt enkelt tappat all kontakt med verkligheten.

Rosenberg avslutar sin artikel med orden: "Nu när genusvetenskapen är hotad är det min plikt att framför allt ägna mig åt det akademiska arbetet. Därför väljer jag universitetet."

I Rosenbergs situation hade jag däremot valt att uppsöka närmaste akutmottagning för att få hjälp med mina tvångstankar. För utan att vara psykiater känner jag igen ett gökur när jag ser ett.

12 oktober 2005

Vem älskar inte Hayek?

Man behöver inte vara liberal för att älska Hayek.

Socialismens Sebastian Coe

Dagens Nyheter skrev häromdan att Tiina Rosenberg hotar att lämna Feministiskt Initiativ efter hot och fuskanklagelser.

"- Jag är inne på sjätte veckan av det drev som pågår mot mig och jag är på utmattningens gräns", säger hon till DN.

Vilket får mig osökt att komma tänka på vad Harry Truman sa en gång:

"If you can't stand the heat, get out of the kitchen"

Kan det vara så att chefskokerskan Schyman också tycker det räcker med en matmor i köket?

Jag skrev tidigare att Feministiskt Initiativ med Tiina Rosenberg skulle utvecklas till en ny form av socialism, lebb-vänster.

Nu lutar det snarare åt back to basic hängbröstvänster.

Hmm....

Ju mer jag tänker på det, desto mer liknar Feministiskt Initiativs verksamhet ett klassiskt medeldistanslopp i friidrott:

I början av loppet springer haren (eller hararna) som fan för att hålla tempot uppe i klungan så att den segertippade favoriten i loppet får en bra tid, kanske världsrekord. Haren är i regel inte av samma klass som stjärnan, därför avbryter den medvetet loppet när sista varvet inleds och mjölksyran skvalpar i öronen. Stjärnan lägger i en växel till och spurtar i mål till folkets jubel.

Frågan är bara: Vet Ebba Witt Brattström, Susanne Linde och Tiina Rosenberg att de är harar och kommer Schymans "segertid" att räcka till Riksdagen?

-------------------------------------------------------------
För er som inte känner till Sebastian Coe, läs mer här.

8 oktober 2005

Mitt i prick, Dick

Dick Erixon skräder inte orden om FN i dessa dagar när Mohamed el Baradei och det internationella atomenergiorganet, IAEA, har utnämnts till Nobels Fredspris.

"Man får priset samtidigt som farsen med Irans kärnvapenprogram utspelas inför världens ögon. Det är skamligt att Alfreds Nobels namn förknippas med sådan inkompetens."

I ett annat inlägg om FN-ledda internationella domstolar säger Erixon:

"FN är ett av de största hindren för demokratins expanssion i världen. FN är diktaturernas bästa vän. Utan den skulle de vara isolerade och demoraliserade. Men FN ger dem tröst och låter dem vara med och leka världspolis. Det är som om att låta rånare sköta banken."

6 oktober 2005

Det är väldigt enkelt egentligen

Strejken bland Connex tunnelbaneförare i Stockholm har skapat problem i stadens kollektivtrafik. Tunnelbaneförarna protesterar mot att Connex har varslat Seko-fackets klubbordförande Per Johansson om avsked.

Arbetsgivaren hävdar att Per Johansson varit illojal mot företaget och kränkt medarbetare. Förarna anser däremot att Johansson sparkas för att han kritiserat säkerhetsarbetet.

Som ett brev på posten kommer det reaktioner från vänster som genast förstorar upp saker och ting. Ali Esbati säger på sin blogg:

”Att anställningsförhållandet inskränker den grundlagsfästa yttrandefriheten är ett faktum i en kapitalistisk ekonomi.”
Hmm? Och yttrandefriheten i de icke-kapitalistiska ekonomierna är oinskränkt?

Ali fortsätter:
”Men detta förhållande är alltför lite diskuterat som samhällsfenomen, trots att de flesta tillbringar en stor del av livet på arbetsplatsen. Ett konkret problem är att många människor har tvingats övergå från offentlig tjänst - där yttrandefriheten är mycket mer oinskränkt av anställningskontraktet - till verksamhet på entreprenad, där samma situation som i privata företag gäller. Ytterligare, och allvarligare, inskränkning i yttrandefriheten sker i praktiken med olika typer av osäkra anställningar. Under alla omständigheter har situationen på arbetsplatserna förvärrats i takt med att arbetstagarinflytandet minskat de senaste decennierna.”

Helt klart skall man som anställd kunna påtala missförhållanden och föreslå förbättringar på sin arbetsplats och en klok arbetsgivare ska lyssna, värdera och ta beslut. Ett antal kontrollfrågor bör ställas: Finns det missförhållanden? Vad är konsekvenserna? Arbetsskador? Tappade kunder? Ökad sjukfrånvaro? Vad kostar detta att åtgärda eventuella missförhållanden? Vad är nyttan? Vad händer om vi inte gör det?

Om arbetsgivaren inte ger den anställde rätt får han acceptera detta eller säga upp sitt anställningsavtal och söka jobb nån annanstans. När han inte längre är anställd på företaget, är han naturligtvis också fri att säga vad han vill till vem han vill. Om däremot den anställde stannar kvar på arbetsplatsen fast han inte är överens med sin ledning och agerar på ett sätt som skadar företaget, då bör han avskedas.

Detta är väl inte så svårt att förstå?

Att gå med i en förening eller ett företag är en frivillig handling och förutsätter att alla i föreningen eller företaget jobbar åt samma håll utifrån en gemensam värdegrund. En affärsidé eller föreningsstadgar sätter ramverket för verksamheten. Antingen accepterar man dessa regler eller inte. I det senare fallet lämnar man organisationen, antingen frivilligt eller genom avsked/uteslutning.

Så här står det i § 146 i en välkänd organisations stadgar:

Medlem som uppträder mot partiets program, bryter mot stadgarna eller på annat sätt allvarligt skadar partiet kan uteslutas

Organisationens namn?

Vänsterpartiet.

4 oktober 2005

Träffsäkert i Sydsvenskan

Sydsvenskan kommenterar Junilistans beslut om att ställa upp i riksdagsvalet 2006:

"Junilistan bildades för att stoppa överföring av makt till Bryssel. Den kom in i EU-parlamentet 2004, men insåg att den verkliga makten finns i riksdagen, vilket kan tyda på att maktöverföringen till Bryssel inte gått alltför långt."

Veckans fråga

Varför vill vissa människor skona mördare från dödsstraff men avliva de ofödda om modern så vill?

3 oktober 2005

Konsten att missförstå

Den 19 september skrev Mauricio Rojas (fp) en debattartikel i DN med anledning av skottlossningen mot polisstationen i Södertälje. Rojas ville att invandrarna borde se till sitt eget ansvar för lagarnas upprätthållande i Sverige istället för att sätta etnisk lojalitet i förrummet. Rojas uppmanade invandrarna att ange sina landsmän om dessa var på väg att begå kriminella handlingar.

Repliken från Sydsvenskans ledarredaktion kommer dagen efter den 20 sep (ej på webben) där de kallar folkpartiet för Tjallarpartiet och anklagar Mauricio Rojas för att medverka till ett ”kallare samhällsklimat”, en slutsats som jag i alla fall hade svårt att svälja.

Idag svarar Mauricio Rojas i Sydsvenskan och fortsätter att hålla sig till saken, dvs sin egen debattartikel om våld och grov kriminalitet och ställer en berättigad fråga till Sydsvenskan ledarredaktion:

"Tjallare är ett föraktande ord som i den undre världen betecknar samarbetet med polisen och en bristande lojalitet förbrytarna emellan. Hur kan en seriös tidning använda ett sådant begrepp för att stigmatisera en av våra mest grundläggande medborgerliga plikter – att tillsammans med polisen och andra se till att vårt samhälle inte blir ett maffiavälde – som om det vore ett brott?"

Istället för bemöta Rojas väljer redaktionen att snoppa av honom enligt följande:

"Hade Mauricio Rojas läst ledaren med öppna ögon hade han märkt att ”obehaget” främst handlade om att angiveriet inte är någon ny tanke i folkpartiet: I valrörelsen 2002 sade fp-ledaren Lars Leijonborg att han skulle ringa polisen om han visste att en partimedlem gömde en flykting. Det nämner inte Rojas. Vi förstår honom."

Vad vi ser här från Sydsvenskan tillhör kategorin klassiska retoriska tjuvknep. Rojas får inte några som helst svar från ledarredaktionen. Istället hänvisar Sydsvenskan till ett tre år gammalt uttalande från en helt annan person - Lars Leijonborg – i en helt annan fråga! Som om Rojas artikel handlade om att gola på dom som gömde flyktingbarn som hotades av utvisning! Han pratade faktiskt om skottlossning mot polisstationer och villainbrott men detta bekymrar inte Sydsvenskan. Istället väljer Sydsvenskan att missförstå vad Rojas pratar om och blandar detta med lite guilt by association. Det är inte vackert.

Nu i helgen sprängdes återigen människor i bitar på Bali i nya terrordåd. Om terrorister skulle utse Köpenhamn till nästa mål för självmordsattentat och uppgifter om detta skulle läcka ut till media, låt oss hoppas att polisens möjligheter att förhindra ett nytt vansinnesdåd inte är avhängigt av Sydsvenskans präktiga ledarredaktion.

Dom vill nämligen hellre se att brott begås än att tipsa polisen. Att ange grovt kriminella personer bidrar ju till ett ”kallare samhällsklimat.”

1 oktober 2005

Förlåt, Per T Ohlsson

För en tid sedan skrev jag vad jag tyckte om Sydsvenskans bifall till kvoterad föräldraförsäkring och gav tidningens politiska chefredaktör Per T Ohlsson skulden för detta ställningstagande.

Nu visar det sig att det inte alls var Per T Ohlsson som låg bakom artikeln utan Sydsvenskans nya politiska chefredaktör Heidi Avellan som tjuvstartade.

Att Heidi Avellan hyser sympatier för feminismens idéer är inget nytt. Det som däremot är förvånande är att hon - med sådana åsikter - över huvudtaget har fått jobbet som politisk chefredaktör och hur hon lyckas (?) förklara sin artikel om delad föräldraförsäkring. Smaka på detta bara:

"En tidnings linje är långt mer än en persons tyckande. Enligt bolagsordningen skall åsiktsbildningen i Sydsvenskan ”stödja en liberal samhällsutveckling och fri företagsamhet under ett socialt ansvarskännande och såväl inrikespolitiskt som utrikespolitiskt svara för de traditionella västerländska frihetsidealen”. Detta är kärnan. Rationalitet, resonemang och fakta förblir byggstenarna. Men olika personer betraktar sin samtid genom olika glasögon och verkligheten förändras. En tidning kan ändra uppfattning. Och ja, jag har tjuvstartat. Nyligen bytte vi linje ifråga om föräldraförsäkringen, vilket en rad läsare - de flesta manliga, intressant nog - har noterat. Och ifrågasatt. Men förklaringen är enkel. Sydsvenskan är för frihet och alla människors lika värde: ett jämställt föräldraskap och samma möjligheter för kvinnor och män i arbetslivet. Och som ett medel att uppnå detta: delad föräldraledighet."

Heidi Avellan säger att en "tidnings linje är långt mer än en persons tyckande". I just frågan om föräldraförsäkring är det påståendet i alla fall tramsigt eftersom tidningens åsikt i frågan har ändrats på grund av hennes "tjuvstart".

Heidi Avellan visar också prov hallsbrytande logik när hon ser kopplingar mellan kvoterad föräldraförsäkring och Sydsvenskans bolagsordning. Sydsvenskan skall "stödja en liberal samhällsutveckling" och "svara för de traditionella västerländska frihetsidealen". Inte i frågan om föräldraförsäkringen i alla fall, för här klampar Heidi Avellan in hos folk och talar om vem som skall vara hemma med barnen när dom är små. Vad föräldrarna själva tycker är inte intressant för Heidi Avellan, ny politisk chefredaktör på en liberal tidning.

Förutom en ursäkt till Per T Ohlsson vill jag bara säga till honom:

Kom tillbaka!

27 september 2005

Veckans fråga

Varför äter inte liberalerna sin egen medicin och slutar pådyvla sina liberala åsikter på andra?

23 september 2005

Alis oro obefogad

Ali Esbati är orolig:

"Är det möjligen en begynnande trend att folk tror jag är socialdemokrat?"

Ingen fara, Ali.

Ditt rykte är inte alls i fara. De allra flesta i Sverige vet att du är en rå-kommunist. Framför allt skulle du antagligen aldrig bli soft som Lars Ohly och börja "backa" från dina totalitära idéer bara för att ge Nuder ett alibi.

20 september 2005

Bortamatch i Kroatien?

E-mail till Bosse Ringholm idag:

Hej Bosse

Jag tänkte ringa först men jag trodde inte du skulle prata i telefon idag så jag skriver ett par rader istället om ett litet problem jag har:

Jag gick idag in på Svenska Fotbollsförbundets hemsida för att kolla reserarrangemangen till Kroatien inför landslagets VM-kvalmatch den 8 oktober.

Där stod det att "Det finns ännu inget färdigt resepaket till herrarnas VM-kvalmatch mot Kroatien 8 oktober men det går bra att anmäla förhandsintresse."

Jag tyckte det lät lite osäkert, man vill ju gärna se Zlatan & grabbarna tvåla till kroaterna på deras hemmaplan, så jag tänkte höra med dig:

Har du möjligtvis plats i regeringsplanet?

OSA

Tommy Fredriksson

Esbati svarslös

Ali Esbati kommenterar Maricio Rojas DN Debatt-artikel:

"Det blir därför både ganska omöjligt och orimligt att försöka bemöta artikeln ”i sak”. Det centrala är att förstå och diskutera artikeln som fenomen."

Det betyder på ren svenska att Esbati inte har nåt att komma med.

Veckans fråga

Kommer vice stadsminister Bosse Ringholm få behålla sin högtalartelefon?

Sydsvenska snällister

Sydsvenskan skriver idag (ej på webben) om vad de kallar för ”nya” folkpartiet och hävdar att folkpartiet medverkar till ett kallare samhällsklimat och hänvisar till en DN Debatt-artikel av folkpartiets integrationspolitiska talesman Mauricio Rojas. Rojas skriver i DN – med anledning av skottlossningen mot polisstationen i Södertälje - att invandrarna måste själva ta ett ansvar för lagens upprätthållande och ange sina landsmän när dessa bryter mot lagen. Detta sunda förslag vänder sig Sydsvenska emot och kallar folkpartiet för Tjallarpartiet.

Ibland blir jag bara så trött på dessa blåögda idealister. Om man vet att det kommer en bil lastad med 500 kilo cannabis över bron, helt klart tipsar man polisen. Om man vet att grabben i trapphuset bredvid har ett automatvapen i garderoben, helt klart tipsar man polisen. Sen kan jag villigt hålla med om att det är skillnad narkotikasmuggling, grovt vapenbrott och olovlig körning.

Sydsvenskan anser att att folkpartiet, som vill att medborgare skall ta sitt ansvar för lagarnas upprätthållande, medverkar till ett kallare samhällsklimat.

På vilket sätt blir samhället kallare om vi alla medverkar till att upprätthålla lag och ordning?

19 september 2005

Alibi för fortsatt samarbete mellan (s) och (v)?

På senare tid har avhoppen från vänsterpartiet skapat en del rubriker i massmedia, även på denna blogg. Tunga namn som Karin Svensson Smith har gått till miljöpartiet, medlemmar i partistyrelsen har tackat för sig, Pernilla Zethraeus ställer inte upp för omval som partisekreterare och hon lämnar också sin plats partistyrelsen.

I takt med att Riksdagens 4-procentsnara dras åt runt halsen på Lars Ohly börjar denne umgås med tanken om att göra en omvändelse under galgen sluta kalla sig för kommunist eftersom detta har en negativ klang.

Jag tycker inte Ohly skall sluta kalla sig för kommunist. Han är ju kommunist.

"Vem i hela världen kan man lita på?"

Den ende som blir glad är Per Nuder.

Så här uttryckte sig Nuder i Södertälje på första maj år 2000, då han var statssekreterare och Göran Perssons högra hand:

"Vi socialdemokrater vill inte och tänker inte samarbeta med några kommunister i det nya seklet."

16 september 2005

Sydsvenskan - oberoende liberal?

Idag redogör Sydsvenskans ledarredaktion sin syn i frågan om föräldraförsäkring (ej på webben).
Long story short, ledarredaktionen anser att föräldraförsäkringen skall delas lika mellan föräldrarna, valfrihet därvidlag skall inte finnas.

Sydsvenskan anser alltså att vuxna människor inte är kapabla att själva avgöra vad som är bäst för barnen, denna fråga skall lämnas åt politiker.

För några år sedan sade samma ledarredaktion nåt i stil med att "om liberalismen existerar i Sverige så drivs de liberala frågorna inte i alla fall av Folkpartiet".

Efter att ha läst dagens ledarsida kan jag bara säga till Per T Ohlsson & Co:

"Man skall inte kasta spjut i radhus."

14 september 2005

Ytterligare avhopp i FI

Precis som alla andra organisationer som utvecklas, går Feministiskt Initiativ just nu igenom en stökig period enligt modellen:
  1. Form - FI bildades
  2. Storm - här är vi nu, efter första kongressen
  3. Norm
  4. Perform
  5. Reform

Ekot rapporterar att ännu en av grundarna - Helena Brandt - stiger av:

"I lördags sa Ebba Witt Brattström att hon tänker lämna Fi, och i måndags sa Susanne Linde samma sak. Alla var de ledamöter av den gamla, tillfälliga styrelsen.
Alla tre har samma anledning till missnöje. De tycker att de lesbiska feministerna tar för mycket plats, att sexuell läggning favoriseras på bekostnad av andra men minst lika viktiga grundfrågor om diskriminering."

Under fas 3 av modellen ovan (Norm) kommer organisationen att stabiliseras och svensk politik kommer att se en ny variant av socialism:

Lebb-vänster.

13 september 2005

Veckans idiot

Kriminologen Jerzy Sarnecki kommenterar skottlossningen i Södertälje i DN.

"- Det här handlar om busungar som tycker att polisen har varit taskiga och så ska de visa sig på styva linan - hur korkat som helst förstås, säger han till DN.

- Det är inte särskilt allvarligt, men idiotiskt. Det allvarliga ligger i att människor kan komma till skada."

Ja, Jerzy. Det var ju ena riktiga busungar.

Om busstrecket hade lyckats bättre hade de ju kunnat döda nån av polismännen. Jag hoppas busfrönas fädrar drar in veckopengen, beslagtar ammunitionen och låser in gossarna i snickerboa. Att grabbarna överhuvudtaget hade tillgång till automatvapen och föräldrar som abdikerat från sitt ledarskap, det ser inte Jerzy Sarnecki som särskilt allvarligt, bara busigt.

IDIOT!

12 september 2005

FI:s första årsmöte IV

"Under årsmötet skymtade det ibland fram en annan men också djupgående spricka.", skrivet Ekot.

Hade nån av damerna glömt kläderna hemma?

10 september 2005

FI:s första årsmöte III

Saxat från FI:s hemsida.

"Feministiskt initiativ fattade på fredagen ett enhälligt beslut att ställa upp med en lista till riksdagen i valet 2006.

- Detta är en världshistorisk händelse, säger Ann-Marie Tung Hermelin, som sitter i Fi:s interimstyrelse."

Dom är inte blyga i alla fall.

9 september 2005

FI:s första årsmöte II

Let da good times roll!

FI släpper in media på sitt årsmöte, m a o: Denna helg kommer att bjuda på många goda ofrivilliga ståuppare.

Stay tuned for more news.

FI:s första årsmöte

Feminsitiskt Initiativ har idag sitt första årsmöte i Örebro och det kommer att pågå till söndagen.

Frågan är om media skall släppas in på mötet. Jag kan förstå om många inom FI är oroliga för mediebevakningen:
  1. De flesta av FI:s medlemmar är politiska gröngölingar och är ovana vid rampljuset.
  2. Styrelsemedlemmarna i FI har många gånger kläckt ur sig dumheter vilket har dragit löjets skimmer över organisationen. Bättre då att inte släppa in media.

Ett av besluten på årsmötet är huruvida man skall bilda parti och om man i så fall skall ställa upp i riksdagsvalet. Om svaren på dessa frågor är Ja, blir nog damerna i FI snällt låta sig granskas av media, med risk för att trollen spricker i solen.

Jag för egen del hoppas och tror att FI bildar parti och ställer upp i riksdagsvalet nästa år. Självklart kommer Gudrun & co då ta många röster från Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Feministisk logik?

Feministiskt initiativ vill göra en del ändringar i äktenskapsbalken:

"Fi kräver att äktenskapsbalken och partnerskapslagen ersätts med en ny samlevnadsbalk där två eller flera personer som lever ihop och kan antas ha gemensam ekonomi och gemensamt ägande skall kunna ingå samlevnad.”

Gott så. Staten skall inte lägga sig i om man ingår äktenskap (avtal) med en samkönad.

När paret sedan har skaffat barn vill FI dock detaljreglera uttaget av föräldraledighet. Den skall vara individualiserad vilket är nysvenska. Det betyder att vuxna människor som har skaffat barn inte är myndiga att fatta egna beslut om vem som skall vara hemma med barnen.

Det skall tydligen staten bestämma.

Man tar sig för pannan....

Krauthammer om räddningsarbetet i New Orleans

En av mina favoritskribenter, Charles Krauthammer i Washington Post, ger sedvanlig mustig stil en beskrivning om vem som har "skulden" till naturkatastrofen i New Orleans:

"In less enlightened times there was no catastrophe independent of human agency. When the plague or some other natural disaster struck, witches were burned, Jews were massacred and all felt better (except the witches and Jews).
A few centuries later, our progressive thinkers have progressed not an inch. No fall of a sparrow on this planet is not attributed to sin and human perfidy. The three current favorites are:

(1) global warming,
(2) the war in Iraq and
(3) tax cuts.

Katrina hits and the unholy trinity is immediately invoked to damn sinner-in-chief George W. Bush."

Krauthammer brukar ställa sig bakom det mesta Bush gör och inte gör, men den här gången sällar han sig till kritikerna:

"Sen, långsam och hopplöst omedveten om brådskan och katastrofens omfattning. Han borde ha ändrat sina planer direkt efter att ha hört att fördämningarna i New Orleans hade brustit och gått ut i en TV-sändning för att mobilisera nationen känslomässigt och praktiskt för att hjälpa till i katastrofarbetet. Hans överflygning (över New Orleans, min anm.) på väg till Washington var en symbolhandling av värsta sorten. Och hans besök på fredagen var så tondöv och politiskt katastrofal att han var tvungen att flyga tillbaka dit tre dagar senare."

Presidenten är dock långt ifrån ensam att ha agerat långsamt och fel. Krauthammers egen analys är att borgmästaren i New Orleans och guvernören i Louisiana borde ha gjort mycket mer. Borgmästaren borde ha berdrat evakuering mycket tidigare och guvernören borde ha kallat in Nationalgardet eftersom det är hennes jobb.

8 september 2005

Under solen intet nytt

Johan Norberg ställer frågan om man måste vara marxist för att bli en bra feminist med anledning av vad Anne-Marie Morhed - föreståndare för Nationella sekretariatet för genusforskning - sa i en debatt i morse med Susanna Hakelius Popova.

Svaret på denna fråga är: Does the pope wear a funny hat?

På vänsterpartiets hemsida står det: På Vänsterpartiets hemsida står det idag (8:e stycket) att ”socialismen är vårt mål, och feminismen ett av våra medel för att nå dit”.

Anne-Marie Morhed disputerade 1993 i sociologi på avhandlingen ”Mellan kvinnofråga och kvinnovetenskap – om kvinnodiskursens utveckling och disciplinering” och har under många år varit verksam som lärare och forskare vid Sociologiska institutionen och vid Institutionen för informationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hon har också varit jämställdhetshandläggare vid Uppsala universitet. Sedan 1 februari är hon politiskt sakkunnig i jämställdhetsfrågor på regeringskansliet.

Uppsala Universitet verkar för övrigt vara ett drivhus för den feministiska irrläran. Professor och tillika ROKS chefsideolog Eva Lundgren har tidigare hävdat att det har förekommit ritualiserade mord på spädbarn i Sverige varför Uppsala Universitet såg sig nödgade att titta närmare på professor Lundgrens forskning.

7 september 2005

Bevakningen av katastrofen i New Orleans

Jag har de senaste dagarna roat mig med att läsa och lyssna på rapporteringen om naturkatastrofen i New Orleans och ett tydligt mönster finns:

Vänstern säger att allt är Bush fel eftersom han är en Rik, Rasistisk Republikan som inte skrev under Kyoto-protokollet (därav stormen) och när katastrofen väl var ett faktum, inte reagerade snabbt nog med att organisera hjälpinsatserna (eftersom han hatar de svarta).

Detta är dock inte den enda orsaken till att Bush får skulden.

Guvernören i Louisiana är ju demokrat och ovanpå det, en kvinna. Det vore alltså politiskt inkorrekt att ge henne skulden oavsett hur hon klantar sig.

Borgmästaren i New Orleans är också demokrat och ovanpå det svart. Med andra ord, he's untouchable.

6 september 2005

Göran Persson i SVT:s Agenda

Att statsminister Göran Persson är en självgod sossepamp har väl ingen läskunnig svensk missat vid det här laget. Ibland blir han dock väl styv i korken för sitt eget bästa.

I söndagens Agenda i SVT pratade han om de stormdrabbade New Orleans-borna:

"Alla de fattiga människorna som är på flykt, de har ofta två jobb. Så vill vi inte ha det i Sverige."

Nej just det, Göran Persson. Det har vi sett.

Helst skall ingen jobba i Sverige och ni har lyckats bra hittills. Skulle man misslyckas och ändå hitta ett jobb som man kan försörja sig på kan man ju alltid ta ett friår.

För övrigt är Göran Persson dåligt påläst. Johan Norberg i Svenska Dagbladet:

"Dubbelarbetarna (i USA, min anm.) visar sig främst vara lärare, forskare och revisorer som drygar ut sina inkomster genom uppdrag för en annan arbetsgivare."

Allt enligt US Bureau of Labor Statistics.

Tänk om det svenska skattesystemet hade varit utformat på sådant vis att det blev lite mer pengar över av extrajobb? Då hade t ex läkaren kunnat arbeta mer på sjukhuset för att jobba bort vårdkön istället för att renovera huset, mecka med bilen, måla köket e dyl. Istället hade han kunnat köpa dom jobben från dom som är arbetslösa idag.

Men det är klart: Om befolkningen i Sverige blir botad från sitt bidragsberoende, vem skall då lägga sin röst för det röda laget?

5 september 2005

Sydsvenska primadonnor

Sydsvenskans ledarredaktion skrev den 31 augusti en artikel med rubriken "Varför hatar de Malmö?" (ej på webben) där de drar fram exempel där stockholmsbaserade tidningar och TV ser ner på vad som händer i Malmö, t ex Turning Torso, Bo01 och nu senast America's Cup.

Läs gärna svaret från SVT:s reporter Ken Olofsson och sedan Sydsvenskans magsura kommentar:

"Sportspegelns reporter Ken Olofsson ställer Malmö stads satsning på förregattan till America’s Cup mot ett nytt ridhus för Klagshamns ryttarförening. Och han tycker att jämförelsen är seriös.
I så fall: Varför skulle Klagshamns hästar få tak över huvudet men inte Malmös hemlösa? Åke Stolt (Sydsvenskans sportchef, min anm.) och Mikael Berg-strand är lysande skribenter. Men de skriver inte på Sydsvenskans opinionsplats. Det är där – och bara där – som tidningens åsikter framförs, i enlighet med bolagsordningens principer. Tidningar brukar skilja på opinion och nyheter. Något för Olofsson att fundera över."

Ursäkta, Sydsvenskans ledarredaktion?

Ken Olofssons resonemang bygger på att det inte bara är påstått Malmöhatande huvudstadsmedier som har ifrågasatt America's Cup utan även tidningens tongivande skribenter. Jag brukar själv inte läsa Mikael Bergstrand men jag vet av egen erfarenhet att Åke Stolt har mycket bestämda åsikter om Malmö Stadions upprustning och sättet som MIF har styrts av Percy Nilsson.

Gör det honom till Malmö-hatare?

Jag kan inte svara för andra av Sydsvenskans läsare men jag struntar högaktningsfullt i Sydsvenskans bolagsordning och det var inte heller det som Ken Olofssons svar handlade om. Det här är inte heller första gången som Sydsvenskans ledarredaktion, istället för att bemöta kritiken, går ut för att trycka till meningsmotståndare i den mån de nu överhuvudtaget svarar.

Något för Sydsvenskans ledarredaktion att fundera över.

24 augusti 2005

Nån som är förvånad?

Ebba Witt-Brattström hoppar av styrelsen i Feministiskt initiativ och pekar på samarbetssvårigheter och vänstervridning.

Med Gudrun Schyman som en av förgrundsgestalterna i föreningen, vem är förvånad?

Sydsvenskan sammanfattade avhoppet med två ord:

Ebba Grön

22 augusti 2005

Tillbaka efter 5 veckor

Efter 5 veckors semester utan internetkoppling, tv, radio eller tidningar känns det som gubben är utvilad för att ta sig an hösten och vintern.

Jag glömde säga att jag skulle ta ett break, jag ber om ursäkt till dom som tittat in här för att hitta nåt tänkvärt, roligt, korkat eller okunnigt (allt efter preferenser).

Eftersom jag har varit borta ur matchen några veckor kommer jag att behöva lite tid på mig innan jag är i full sving.

Vad jag har då lärt mig under semestern?

Hmm? Några gamla sanningar har blivit ännu sannare:

  1. Tyska bilister bromsar (isf gasar) på påfartssträckorna till Autobahn.
  2. Belgisk öl är second to none
  3. Fransmän talar inte engelska om de inte är absolut tvungna. T ex är de inte tvungna att göra det på de större varuhusens informationsdesk. På frågan "Parlez vous anglais?" svarar de helt kort Non (inte I'll try, A little eller I'll do my best). Nästa gång ska jag fråga Are you interested in helping a fellow human being?

Här är även några nya lärdomar.

  • Under semestertider invaderar tyska turister i stort sett hela Europa - men inte Normandie. Dålig karma?
  • Efter mer än 2000 tagna bilder med digitalkameran blir familjen lätt trött på fotografen.
  • Byxorna satt åt runt midjan när jag tog på mig dom i morse, se punkt 2 ovan.

14 juli 2005

Hur bekämpar vi historielösheten?

Sofie Wiklund på Dala-Demokraten är ett lysande exempel på vad som händer när historieundervisningen i skolan inte ges tillräckligt utrymme. Hennes otroligt okunniga ledarartikar vittnar om en djup historielöshet kombinerat med en otrolig blåögdhet, läs mer här, här, här, här och här.

Vad händer med dagens ungdom och deras syn på världen om och när historielektionen i skolan leds av en lärare med Sofie Wiklunds världsuppfattning?

Kanske ser vi här ett av orsakerna till varför personer under 20 (och även äldre) går omkring med T-shirts föreställande Che Guevara, Mao och Lenin och som inte har en blekaste aning om hur världen ser ut, än mindre vilka avgörande händelser som format historien. I den här gruppen finner vi säkerligen de förstagångsväljare som lägger sin röst på vänsterpartiet.

Vad är botemedlet mot denna okunnighet som drabbar en yngre generationen som är måttlig road av historia och politik?

Alla tips (utom dom som börjar med att "samhället borde", vi är alla herrar över våra egna liv)mottages tacksamt.

13 juli 2005

Feministiskt Initiativ fortsätter att roa

Att läsa ledarna på Feministiskt Initiativs hemsida är en utomkroppslig upplevelse och man får nypa sig i armen ett par gånger och bläddra tillbaka till början för att försäkra sig om att man inte har hamnat på Grönköpings Veckoblad.

Den här veckan skriver styrelseledamoten Maria Jansson ledaren på sajten. Maria är en av tungviktarna i organisationen, hon har bl a forskat om hur internationella organisationer som WHO, ILO och UNICEF reglerat och resonerat kring frågor om amning.

Maria går ut hårt:
"Först försökte riksdagspartierna att vifta bort Fi som populism, som ett enfrågeparti och som en dagslända. Men kraften i Fi – alla som gått med, alla medlemsgrupper som bildats och drivet, engagemanget och idealismen har visat att Fi har kommit för att stanna."

OK. Sverige har över en miljon människor i arbetsför ålder som inte går till jobbet varje dag, en havererad energipolitik och en sjukvård på dekis. Och Gudrun har sagt att Fi inte är nåt en-fråge-parti.

Vad föreslår då Fi för åtgärder? Fi har årsmöte i september med tre viktiga punkter på agendan:

"1. Beslutet om vi ska bilda ett parti.
2. Beslut kring viktiga prioriterade sakfrågor som vi vill gå på val på.
3. Beslut kring vår organisation."

OK. Två månader före årsmötet borde man få en rimlig uppfattning om de prioriterade sakfrågorna. Låt oss läsa vidare.

"En utmaning som Fi står inför vid årsmötet i september är alltså att hitta fram till en feministisk politik som tar oss bortom det jämställdhetsprojekt som redan finns. Vi behöver hitta fram till förslag som verkligen utmanar könsmaktordningen och vi behöver ställa krav som faktiskt ruckar på den rådande ordningen. Vi behöver skapa en politik som inte färgas av rasism. Vi behöver en politik som inte lydigt följer den nationella självgodhetens retorik utan som ställer de obehagliga feministiska frågorna."

Med dessa ord bekräftar Maria Jansson att Fi just är ett enfrågeparti som inte är synkad med verkligheten. Marias recept för ett bättre samhälle är inte fler jobb, bättre energipolitik eller bättre sjukvård. Nej, hon vill rucka på den rådande patriarkala, rasistiska och nationellt självgoda könsmaktsordningen och ställa obehagliga feministiska frågor.

Konkret och bra?

Flummarna i miljöpartiet framstår som ett under av klarhet i jämförelse.

Förresten: Maria Jansson pratar om "feministisk politik som tar oss bortom det jämställdhetsprojekt som redan finns."

Var har jag hört det förr? Jo, vänsterpartiets riksdagsmotion från oktober 2001 (=innan Gudruns deklaration): Från jämställdhet till feminism.

Läs även Carl Hamiltons kolumn som kommenterar motionen.

Slut på myten?

Självmordsbombarna i London har visat sig vara engelsmän med pakistanskt påbrå.

Detta är intressant eftersom många debattörer har hävdat att ett av terrorismens huvudorsaker är fattigdom:

"En grogrund för spänningar i ett land, vilka i sin tur kan ta uttryck i terrordåd, är fattigdom."
Aleksander Gabelic, Ordförande Svenska FN-förbundet 2002-07-11

"När Persson äntligen stod i FN:s talarstol kunde han på en gång fördöma terrorns våld och skissera orsakerna till terrorism: fattigdom, brist på demokrati, förtryck, intolerans."
Olle Svenning, Aftonbladet 2004-09-23

"Terrorism kan enbart motverkas med en adekvat fattigdomsbekämpning, bygga infrastruktur som skolor, vägar och sjukhus."
Jinge, 2005-07-07

Med dessa debattörers logik är alltså England ett odemokratiskt och intolerant land där fattigdomen är utbredd och som endast kan åtgärdas med infrastruktursatsningar, vård, skola och omsorg.

Fan tro't.



11 juli 2005

Fler grodor från Dala-Demokraten

Det har framkommit att Sofie Wiklund faktiskt är ordinarie skribent på Dala-Demokraten och inte en oinformerad sommarvikarie.

Efter sin ovanligt korkade ledare häromdan försöker hon sig på en halv pudel i en uppföljare men sjunker bara längre ner i träsket när hon visar prov på halsbrytande logik:

"....är lätt att glömma bort att klyftorna i USA är stora"
Vad menas med ångbåt? Beror terrordåden i London på att alla inte kör Cadillac i USA?

I sak tar inte Sofie tillbaka nånting, hon är bara ledsen att hon blev missförstådd:
"Många reagerade på gårdagens rubrik ”Terroristerna Bush och Blair” - och jag erkänner att den var för hård. Det var onödigt att använda den"
Alltså tycker Sofie fortfarande att USA och England inte är några demokratier och att vi skall visa förståelse för kulturer som ser kvinnor som andra klassens medborgare.

Patetiskt.

Det var fler än jag som hade läst Sofies artiklar, se här och här.

8 juli 2005

Ett kväkande från okunnighetens träsk

Håkan Jacobsson tipsade om en sällsynt vidrig ledarartikel i Dala-Demokraten, skriven av Sofie Wiklund. Huruvida Sofie är ordinarie skribent på tidningens ledarredaktion vet jag inte. Av hennes ovanligt okunniga artikel kan man dra slutsatsen att hon är en tillfällig sommarvikarie vars alster har slinkit igenom korrekturläsningen.

Låt oss bemöta hennes artikel (kursiv stil nedan), punkt för punkt. Mina kommentarer i fetstil.

Ingen kommer någonsin att glömma vad som hände den 11 september 2001 i USA. Människor världen över chockades och Bush förklarade krig mot terroristerna.
So far so good.

Efter gårdagens fruktansvärda explosioner, som tros bero på att G8-mötet pågår i Skottland, finns det risk att Blair och Bush tar till ännu värre medel för att tygla ”terroristerna”.
Redan här spårar det ur. Sofie antyder att Bush och Blair skall ta till "ännu värre medel". Ännu värre än vad? Dessutom sätter hon citationstecken runt ordet terroristerna som om de som är skyldiga till mordet på 37 personer i London skulle vara nåt annat.

Kriget i Irak blir med stor sannolikhet ännu mer befogat i deras ögon. Irak betraktas nämligen som en plattform för terrorister.
Stopp! Kriget mot Irak är slut men alla (lokala terrorister) har inte accepterat detta fast man har t o m genomfört val i Irak. Det som pågår nu är en kamp för att upprätthålla nån sorts ordning som hela tiden störs av terrorister.

Problemet är att Bush och Blair är oförmögna att inse att våld inte löser våld.
Hallå! Våld löser våld. Hitler störtades inte med fattighjälp och samtalsterapi.

De förstår inte att terrorismen kan födas i deras egna länder.
Fel igen! Det förstår Bush och Blair mycket väl även om terrorismen ofta är importerad från muslimska diktaturer.

För att komma tillrätta med problemet måste vi öka integrationen, minska fattigdomen och förbättra förståelsen för olika kulturer.
Just det Sofie. G8-mötet handlade om vad sa du? Förresten: Vilken förståelse skall västvärlden visa kulturer som förbjuder kvinnor att köra bil, studera etc?

Inte slåss mot en fiende som vi inte vet var den håller hus.
Jaha? Tyvärr står inte Usama bin Ladin och al Qaida stilla så att det går att skjuta på dom. Dom gömmer sig under stenar likt de kräldjur dom är. Det betyder inte att man inte skall fortsätta jaga dom. Eller Sofie kanske rekommenderar att man skall lydigt vänta tills det smäller i Köpenhamn och Rom?

Blair säger att terrorn är ett hot mot demokratin, men hur demokratiskt är Storbritannien och USA när det kommer till kritan? Demokrati är ett fint ord på papperet, men existerar inte i praktiken. Varken Blair eller Bush står för alla människors lika värde.
Det här är så vansinnigt så man vet knappt vad man skall säga. Enligt Freedom House som klassar världens länder med avseende på Political Rights och Civil Liberties ger i alla fall USA och England högsta betyg.

Istället kan de själva betraktas som terrorister. De gör allt för att få makt och deras jakt på fienden gör oskyldiga till offer. Vi måste jobba förebyggande och långsiktigt, annars kommer fler människor att skövlas. Både i Irak, USA och västeuropa. Blairs och Bushs demokratisyn föder terrorismen och förgör människor.
Här kommer Sofies Grande Finale: Det är Bush och Blair som är de verkliga terroristerna, låt oss ställa dom inför Haag-tribunalen. Låt oss lägga oss platta för diktatorer nästa gång de invaderar ett grannland (Kuwait). Låt oss se på när de gasar ihjäl sin egen befolkning (Irak). Låt oss se på när de utvecklar kärnvapen samtidigt som deras befolkning svälter (Nordkorea). Låt oss se på när muslimska kvinnor våldtas och mördas (Bosnien).

För det är ju så, att det riktigt stora problemet är inte detta utan Bush och Blairs demokratisyn.

Hmm.

En klar nackdel med Dala-Demokratens web-tidning är att man inte kan torka sig i röven med det.

Stiff upper lip

Britain has given us Isaac Newton, single malt, Jaguar E type, Shakespeare and the Beatles.

What have these faceless cowards ever given us besides murder, death and destruction?

The immortal words of Winston Churchill comes to mind: "We shall defend our island whatever the cost may be; we shall fight on beaches, landing grounds, in fields, in streets and on the hills.

We shall never surrender."

6 juli 2005

Velighetsminister Jens Orback

TT intervjuade jämställdhetsminister Jens Orback i samband med att Ireen von Wachenfeldt avgick som ordförande för ROKS.

Orback är "mycket kritisk till Roks kollektivistiska människosyn" men tycker inte att Wachenfeldt har varit en belastning för jämställdheten (sic!).

Vilken velpotta!

Jag och många andra har tidigare kritiserat Jens Orback för hans velighet. Hans chef Göran Persson hotade med att lagstifta mot sexualiseringen av media varpå Orback sa att det inte var aktuellt - i dagsläget.

Göta hovrätt ogillade åtalet mot pastor Åke Green för hets mot homosexuella men Orback tyckte att "det finns skäl att pröva den här frågan igen"

Handen upp någon som har ertappat Orback med att ha bestämda åsikter om någonting?

Trollet sprack

Efter hård kritik avgår Ireen von Wachenfeldt, ordförande i Riksorganisationen för Kvinnojourer och Tjejjourer i Sverige.

Ireen kanske kan söka nytt jobb hos sin gamle kompis på Sveriges ambassad i Brasilien?

Maggan fixar löneadm...host - stipendium, vetja.

Gudruns senaste

Gudrun Schyman i Almedalen anklagar regeringen för att inte ta feminismens frågor på allvar, bl a kvinnojourerna:

"Det här visar, tycker jag, hur löst det här sitter. Det är som någon feministisk fernissa som flagnar så fort det blåser lite."

Ja just det, Gudrun. Wake up and smell the coffee. Du har väl sovit såpass länge i samma säng som Göran Persson att du borde veta att karl'n ger läpparnas bekännelse till vilken ideologi som helst så länge det garanterar honom makten. Att sedan bedriva en feministisk politik är väl en helt annan femma. Göran Persson må vara en arrogant sossepamp men han är väl inte fullständigt galen.

Förresten skulle jag vara väldigt försiktig med att anklaga andra för att föra en "vulgärdebatt" efter talibantal och utspel om mansskatt.

5 juli 2005

Lasse analyserar

Lars Ohly skriver ett sommarbrev på Vänsterpartiets hemsida:

"De borgerliga partierna står på område efter område för en politik som skulle förstärka skillnaderna och klyftorna. Vi har inte varit tillräckligt bra på att avslöja vad effekterna av deras politik skulle bli. Som vanligt döljs den bakom vackra ord om arbete och valfrihet. Men det är ett stenhårt segregerat samhälle de eftersträvar där kvinnor och arbetare ska veta sin plats.

Men vi inom vänstern har också själva varit dåliga på att förmedla våra visioner om ett samhälle där människors frigörelse blir möjlig. Vi måste bli mycket bättre på att förena visionerna med reformistiska krav och ställa upp realistiska mål för det politiska arbetet."

Hmm.

Det låter som en analys från en desperat man: Borgarnas politik suger fett även om vänstern inte har lyckats övertyga väljarna om det. Samtidigt är vänsterns egen politik bäst i världen även om de inte har lyckats övertyga väljarna om det heller.

Maggans senaste

Margareta Winberg fortsätter att vara ett sänke för socialdemokratin fast Persson deporterade henne till andra sidan jordklotet.

Nu anklagas hon för att ha betalat svarta löner:

"Hon vägrade att betala vare sig arbetsgivaravgifter eller skatt för den nya konsulatsassistenten med motiveringen att ”det kostar för mycket”, säger Tommy Svensson, 52 år, som i åtta år arbetat på konsulatet i Rio de Janeiro. Margareta Winberg själv förnekar anklagelserna om svarta löner."

Hans Karlsson! Var är du nu?

Back to basics?

En rundringning som Ekot gjort till Vänsterpartiets partidistrikt visar att partiledaren och kommunisten Lars Ohly har ett starkt stöd i dom röda leden. Detta är inte alls förvånande. Partiets deportationsnostalgiska kommunister vädrar morgonluft nu när de så kallade förnyarna hoppar av till miljöpartiet.

På frågan om det är slut på avhoppen inom partiet nu, svarar Vänsterpartiets partisekreterare Pernilla Zethraeus så här:

"Det har jag ingen aning om, men jag känner att det finns en stark uppslutning kring huvudlinjen i den uppslagna politiken."

Innebär det att ohlygarkerna i V skall sätta tillbaka bokstäverna i partinamnet som avlägsnades efter murens fall för att bli mer PK?

Do it, Lasse. I know you want it.

4 juli 2005

Splittring inom Feministiskt Initiativ?

Monica Brun, gammal vänsterpartist från Säter och numera styrelseledamot i Feministiskt Initiativ, skrev en ledare på deras hemsida i fredags.

"Att leva utanför, vara annorlunda kräver exakt samma själsliga egenskaper som att klara att leva innanför att ”vara normal”. Att kunna göra sina livsval och stå för sig själv och sina val."

Vidare säger hon:

"Min önskan med F! och med feminismen är att vara med och skapa ett samhälle där alla självklart får leva de livsval de vill och där vi skapar förutsättningar för den friheten oavsett position, kön, sexuell läggning, hudfärg och alla andra olikheter som är tänkbara! Ett samhälle där mångfald och tillåtelse är honnörsorden."

Smaka på det: Frihet, mångfald och tillåtelse. (sic!)

Det låter liiite annorlunda än vad som brukar komma från Feministiskt Initiativ som annars gärna pratar om kvotering och förhindrandet av avregleringar och privatiseringar av välfärden.

Vet Gudrun att hon har närt en liberal vid sin skrumpna barm?

29 juni 2005

Pigor som pigor

Socialisterna har inget emot att det finns kommunala pigor (läs: dagbarnvårdare) som snyter andras ungar på subventionerade dagis. Förre finansministern Bosse Ringholm konstaterade stolt den 13 juni förra året att "antalet daghemsplatser har ökat och maxtaxa tillämpas i barnomsorgen." Som om de kommunala dagisplatserna inte redan var subventionerade.

Svensson med fru behöver därför inte ta hand om sina egna ungar, de kan istället i jämställdhetens namn lämna jobbet till pigorna på kommunen (läs: dagbarnvårdare) och istället satsa på ett yrkesliv. De som själva vill ta hand om sina ungar istället för att lämna dem på institutionell förvaring får däremot nada i ekonomiskt stöd.

Problemet är bara att hemmet består inte bara av nysnutna ungar utan även ostrukna kläder och dammråttor.

När sedan en utredning landar på bordet som visar att subventioner även i detta område är önskvärt, gastar de rättfärdiga socialisterna och feministerna om "pigor".

Hmm? Har jag missat nåt?

13 juni 2005

Guantanamo limbo

Amnesty i Sverige tar tillbaka alla liknelser mellan Gulag och Guantanomo.

Det betyder inte att allt är frid och fröjd där. Oavsett vad som är sant eller osant om förhörsmetoder kvarstår faktum: Många har suttit där väldigt länge i nån sorts rättsvidrig limbo.

Om det finns bevis mot dom som sitter där, åtala o döm dom. Om inte - släpp dom fria.

Ska det vara så svårt?

12 juni 2005

Vems synvinkel?

SVT:s Aktuellt hade igår kväll ett reportage som var väldigt spekulativt.

Inslaget i korthet:
Personaluthyrningsfirmorna i Estland har ökat mycket efter landets inträde i EU och uppgår i dagsläget till 168 st.

Problemet är att den estniska maffian skall ha tagit över verksamheten och pressar de personer som förmedlas på pengar, ibland upp till 18% av lönen. Polisen på den finska ambassaden i Tallin bekräftar att denna verksamhet pågår men i inslaget gick man inte in på hur stort problemet är.

Enda sifferuppgiften som förekom var att det hade konstaterats 8 bedrägerifall, inget mer.
En anonym arbetstagare hävdade att många skrämdes till tystnad av maffian.

Det intressanta var det som inte sades i inslaget:

  • hur många anmälningar som hade gjorts mot dessa bemanningsföretag
  • hur många av företagen som hade tagits över av maffian

Vem tjänade på Aktuellts reportage?

11 juni 2005

I Jinges värld

Johan Norberg skrev en utmärkt artikel i Expressen om bloggandet och hur det öppnar möjligheter för gemene man att föra fram sina synpunkter. Johan skriver bl a.

"I tidningarna har kritiker ibland kunnat få in repliker, men redaktionen har alltid givit sig själv sista ordet, så att världsbilden har lappats ihop igen. Bloggarna ändrar allt. Nu går man inte säker bara för att man har Sveriges största morgontidning som plattform. Nu kan vem som helst till nästan ingen kostnad bjuda på sin kunskap, kritisera bristande belägg och korrigera fel. Och det finns inget sista ordet, för debatten fortsätter även när den ena sidan kopplar ned."

Jag tänkte här ta tillfället i akt att demonstrera hur detta går till i praktiken:

Bloggaren Jinge publicerade idag en artikel under rubriken Kvinnohatarnas nya älsklingsobjekt och erkänner att han inte alls är insatt i turerna kring Eva Lundgren och att han heller inte bryr sig.

Jag citerar Jinge:

"De senaste veckorna har professor Eva Lundgren fått en kopiös massa uppmärksamhet. Om det är bra eller dåligt har jag inga möjligheter att bedöma, och i ärlighetens namn så kan jag inte påstå att jag bryr mig. Jag har förstått att hon sagt saker som retar och provocerar män, men jag har inte själv sett eller hört hennes uttalanden utan bara läst referat i media."

Vidare:

"Jodå, det är mycket möjligt att hon är en alldeles särskilt korkad dam, men som sagt. Jag kan inte bedöma det, och jag bryr mig inte."

Samt:

"Vad är det som får enskilda män att få sådana ”hang-ups” på kvinnor som ut-trycker en egen åsikt? Jag vet faktiskt inte. Och lusten att spekulera är inte överdrivet stor heller. "

Ovanstående citat är anmärkningsvärda eftersom Jinge har en stor bild på Eva Lundgren och rubriken är "Kvinnohatarnas nya älsklingssobjekt". Och om Jinge inte "bryr sig", "inte kan bedöma" eller inte vill "spekulera", varför då ö h t skriva om det?

Jag skrev därför till Jinge och påstod att att det var viktigare för honom att synas (med ref till ovanstående citat) än att komma med åsikter och då tar han bort mitt inlägg med hänvisning till "personangrepp". Jag skrev tillbaka och konstaterade att det var lättare för Jinge att ta bort mitt inlägg än att bemöta det samt frågade vad han menar med "personangrepp". Det inlägget raderades helt.

Hmm. Nitiska redaktörer finns inte bara på etablerade tidningar, de finns även i bloggvärlden.

Sensmoral: Om ni ska dra ner byxorna på Jinge, gör det inte hemma hos honom.

Livrem o hängslen

Det är väl klart att regeringen ska satsa 750 MSEK på ett obemannat stridsflygplan.

Bemannade flygningar med JAS brukar ju sluta i ambulansen.

9 juni 2005

Skitsnack från ett hustak

Bloggaren Leo kommenterar Stefan Fölsters (chefsekonom på Svenskt Näringsliv) bok och säger bl a:

"Är du löntagare eller småföretagare: Rösta på S, V eller MP ( ca 85-90% av väljarna)."

Leo går inte in på vilket parti de (av sossarna) förtidspensionerade eller arbetslösa ska rösta på. Inte heller de dagdrivare som har fått friår.

Helt klart kommer dessa att rösta på det röda laget.

Alis senaste

Esbati ondgör sig över DN:s rapportering om avhopp inom Vänsterpartiet:

"Det viktigaste är väl att notera att något samband mellan verklighet och rapportering knappast går att finna kring vänsterpartiet."

Hmm?

Det lät nästan som om Esbati pratade om ungdomsförbundets uppblåsta medlemssiffror, dom har inte heller nåt samband med verkligheten.

Man ska inte kasta spjut i radhus.....

Underbar sågning

Läs Mattias Svenssons underbara sågning av regeringens senaste ideologiproduktion "Bilen, biffen, bostaden"

Regeringsrapporten får mig att tänka på historien om mannen som gick till doktorn för sin årliga kontroll. Läkaren fann att han hade för högt blodtryck (fel kostvanor), dåliga levervärden (stora mängder alkohol)och nedsatt lungkapacitet (ett paket Prince om dan).

Läkaren: Om du vill bli gammal måste du börja äta mer vegetariskt, sluta röka och lägga ner öldrickandet.

Mannen: Kommer jag bli gammal då?

Läkaren: Nja, det är inte säkert men men du kommer i alla fall känna dig jävligt gammal.

Hos dom blinda är den skelögde herre på täppan?

P1 Vetenskapsradion rapporterar idag om en enkätundersökning som har gjorts i USA bland över 3000 forskare inom biomedicin.

Rapporten visar att finansiärerna har tryckt på vilket bl a har resulterat i att:

  • 15,5% av forskarna nån gång har ändrat på metoden på sin forskning till följd av detta
  • 13 % har använt sig av ett felaktigt upplägg på forskningen
  • 6 % av forskarna bryr sig inte om att presentera resultat som motsäger den egna forskningen

Hmm?

Enligt ett kinesiskt universitet i Shanghai har USA 8 av världens 10 bästa universitet bl a om man ser till antalet Nobel-pris och antalet artiklar i framstående vetenskapliga tidskrifter.

Det framgick inte från reportaget var dessa 3000 forskare arbetade, hela artikeln finns här (One in three scientists confesses to having sinned) men man måste upp med $7.99 för att läsa den.

Om det ser ut så här i USA som är absolut ledande inom många olika forskningsområden, hur ser det då ut i Sverige där forskningen styrs av klåfingriga politiker (som du kan läsa om här och här)?

8 juni 2005

Språkdräkt

Helle Klein hade varit på fest o träffat en kille som hade en T-shirt där det stod "Invandrad".

Han hade sagt till henne att han var trött på ordet invandrare eftersom det gav intrycket att man aldrig slutade vandra.

Hmm?

Vad skall invandrade finnar (usch, så får man inte säga, man skall säga finländarna - när skall vi börja säga tyskländare och grekländare förresten?) ha på sig?

Alltså, de flesta vandrade inte in i Sverige, de tog faktiskt båten!

"Färjad"?

7 juni 2005

Uppsala Universitet startar mordutredning?

Ekot rapporterar att Uppsala universitet har beslutat att granska professor Eva Lundgrens forskning.
Enligt Ekot pratade Lundgren i programmet om "ritualiserat våld". Uppsala Universitet ska nu se om uttalandet har belägg i forskningen.

Ekot slarvar med fakta: Eva Lundgren pratade inte om ritualiserat våld utan ritualiserade mord på spädbarn vilket är betydligt grövre. Detta påstod hon i SVT:s dokumentär och upprepade senare samma anklagelser i SVT:s program Korseld:

Avskriften av diskussionen är hämtad från Dick Erixon som var med ställde frågor till Lundgren:

Var finns dokumentationen och bevisen för rituella mord på barn och foster?
- Det som kriminologen i dokumentären jobbat med är dödligt våld. Det som är rapporterat till polisen. Nu vet vi sedan evinnerliga tider att det våld som kommer till polisen är bara 15 procent av allt våld. Och sådana känsliga fall hamnar inte där.

Om någon blir mördad, skulle det inte finnas någon som saknas, som eftersöks och utreds?
- Jag vill inte tas till intäkt för det där. Det jag har gjort är att intervjua ungdomar om grova rituella övergrepp ...

Om det här förekommer måste det ju finnas några polisanmälningar?
- I Norge finns fall med fällande domar.

Men inte i Sverige efter 1980?
- Det kan inte jag svara på. Men polisen kan heller ingenting om detta ... Inkompetensen är stor.

Uppsala Universitets rektor Bo Sundqvist säger i ett pressmeddelande:
- Som första steg i en sådan granskning ger jag den samhällsvetenskapliga fakultetens dekanus i uppdrag att granska Eva Lundgrens forskning utifrån de framförda anklagelserna och hennes publicerade arbeten.

Två frågor till rektor Sundqvist:
  1. Innebär detta att Uppsala Universitet skall starta en egen mordutredning av påstådda ritualmord på spädbarn?
  2. Vet polisen i Uppsala om detta?

Look who's talking!

På sin hemsida uppmuntrar ROKS "till sans och balans i debatten för fortsatta konstruktiva diskussioner".

Detta efter att ROKS själv uttalat sig om satanistsekter, kallat män för djur etc


Muaha-ha-haa!

Är du monarkist?

Efter gårdagens rojalistiska flaggviftande kan det vara på sin plats att damma av en gammal käpphäst, nämligen monarkins avskaffande i Sverige.

På sajten monarki.nu redovisas ett antal argument (se Argument) för monarkins bevarande och jag bemöter några av dom nedan:

"Statschefen skall företräda hela nationen"
På monarki.nu sägs att att i USA hatar halva befolkningen presidenten ovsett vem som är president och att det därför skulle vara bättre med en kung. Kungen kan inte företräda HELA nationen eftersom han inte har valts av NÅGON. En logisk kullerbytta. Eller påstår man på fullt allvar att kungen är mer legitim än en president som valts av 60% av folket eftersom kungen inte har valts av NÅGON?

"Statschefen skall stå för stabilitet och pålitlighet"
Här går monarki.nu inte in på några argument utan påstår bara att "en monark representerar sitt land och dess historia på ett sätt som en president, vald för några år, aldrig kan göra."
Den enkla motfrågan är: Varför inte?

"Bra att makten och glansen är skilda åt."
"Politikerna har tillräckligt många svassande jasägare omkring sig redan utan glansen av ett statschefsämbete".
Botemedlet mot detta heter "fria val", inte monarki. Dessutom förutsätter monarki.nu att det skall finnas en president istället. Vem behöver en president? Statsministern kan och skall representera Sverige, han är vald av Riksdagen som är valt av folket. Enkelt.

Däremot är det viktigt att det finns separation of powers: En lagstiftande församling, en verkställande makt och ett kontrollorgan.

"Monarki är odemokratiskt"
"Hur kan det vara det när statsskicket stöds av 70-80% av befolkningen?"
Så länge vi inte har haft en folkomröstning om statsskicket är det odemokratiskt, oavsett vilken SIFO-undersökning eller kvällstidning man stödjer sina påståenden på. Kungen kan inte åtalas, barnen har inte religionsfrihet etc etc. De positiva siffrorna för monarkin beror antagligen på att rojalisterna inte skiljer på Carl-Gustaf Bernadotte och hans familj och statskicket som sådant. Undrar om de hade varit lika positiva till monarkin om Bernadotte hade haft vanan att slänga grodor ur sig oftare? Misshandlat hustrun? Haft ett incestuöst förhållande med äldsta dottern?

"Monarki är ojämlikt"
"Tvärtom.

Fördelen med monarki är att kungen är kung över alla, lika för skåningar och norrbottningar, för infödda och invandrare, för ministrar och städerskor. Han representerar ingen klass, politisk inriktning eller etnicitet, han representerar Sverige."

Kungen kan inte representera alla i Sverige eftersom INGEN har gett honom det mandatet. Dessutom kan man ju ställa frågan hur en kille som är född till kung nånsin kan förstå en vanlig Svenssons (eller Abdullahs) situation. Det gör han inte heller, han snackar om stekta sparvar och hyllar diktatorers "open house"......

Till sist en liten tankelek med ett framtidsscenario:

Kungen av Sverige är inte längre Carl-Gustaf Bernadotte utan en framtida släkting som heter Erik den 20:e Bernadotte (för att dra till med nåt). Erik har varit kung av Sverige i 20 år och hans ämbetsperiod har kantats av skandaler:

Han var otrogen mot sin fru när hon var gravid i 7:e månaden. Erik hoppade i säng med en engelsk fotomodell som födde hans oäkta son. Svenska hovet har varit i en utdragen ekonomisk tvist i 15 år p g a detta.

Kungen tycker om att köra fort och han körde ihjäl (på fyllan) en italiensk familj (man, hustru och barn) som var på semester i Sverige. Kungen själv hade änglavakt och kom undan med lindigare skador. Italien och Sverige har haft frostiga relationer sedan dess.

Kungens alkoholism (officiell hemlighet) har skapat pinsamma situationer i officiella sammanhang hemma och utomlands. Statsbesök, midsommar på Skansen och Nobel-middagar har urartat så många gånger att statsministern och regeringen har avgått 2 ggr i det efterföljande debaclet. Numera brukar kungen vara frånvarande från officiella sammanhang (hälsoskäl).

Kungen brukar besöka sin gode vän diktatorn Abdullah Khofferi i hans hemland (palatsen har 1400 rum) trots att statsministern har offentligt avrått honom från detta eftersom människorättsorganisationer och FN har betecknat landet som "medeltida barbariets sista utpost".

Lek med tanken att Sveriges kung hade varit förknippat med ovanstående, hade du då varit en anhängare till monarkin?

Hade det inte istället varit frustrerande att inte kunna få bort karln?

Orback och yttrandefriheten

Henrik Alexandersson kommenterade jämställdhets- och integrationsminister Jens Orbacks (s) uttalande i SVT:s morgonsoffa om att "i Sverige får man säga vad man vill! I Sverige får man tro vad man vill!"

Henrik påminde läsaren om pingstpastor Åke Green som fick löpa gatlopp i media för sina uttalanden om homosexualitet. Organisationen RFSL Ungdom beklagade att Green blev friad i Göta Hovrätt för hets mot folkgrupp.

Man hade kunnat tillägga att Jens Orback och hans chef Göran Persson har en liten reservation till den grundlagsfästa yttrandefriheten. De vill inte införa några begränsingar i yttrandefriheten - i dagsläget. Kolla här och här.

Orback säger dessutom i TT (via Svenska Dagbladet den 11 februari) om domen att det

"finns skäl att pröva den här frågan igen"

Vet den grabben vad han vill?

Orback kallar sig för journalist i sin biografi på regeringens hemsida men hans utbildning visar inte något som tyder på att han skulle ens ha elementära kunskaper i journalistik:

Utbildning
1981-85 Fil. kand. civilekonom med inriktning på nationalekonomi, Stockholms universitet.

1980-81 Collegestudier i USA i engelska och internationella relationer

Vad fanns i handskfacket?

Ekot rapporterar nu på morgonen om fyra bilbomber i norra Irak där minst 12 människor dödades.

Man får ju verkligen hoppas att det inte fanns några Koranen i handskfacken.

6 juni 2005

Nationaldag och Statens förfall

Idag firar (?) vi Sveriges nationaldag, det har våra snälla politiker bestämt för oss. Problemet är bara att Svensson och Abdullah inte alls verkar veta vad de skall fylla dagen med, P1 körde nu på morgonen ett program som ställde frågan vad vi egentligen skall fira den 6:e juni.

Om det vill sig riktigt illa kan dagen sluta med upplopp på gatorna där olika tokstollar drabbar samman och ordningsmakten får rycka ut.......jobbar dom på helgerna nuförtiden?

Per T Ohlsson belyser orsakerna till statens förfall i sin söndagskrönika i Sydsvenskan:

En förklaring, ganska förfärande, kan vara att staten inte längre betraktar det fysiska skyddet av medborgarna som en av sina tyngsta uppgifter. Istället sysslar staten allt mer med opinionsbildning för att skydda det statsbärande intresset: producera och reproducera lämpliga åsikter och attityder.

Brännmärkning nästa?

Johan Norberg m fl har skrivit ett brev - publicerat i Lettlands största dagstidning Diena - till det lettiska folket där de ber om ursäkt för svenska regeringens och den svenska fackföreningsrörelsens behandling av det lettiska byggföretaget Latvian Laval un Partneri i samband med skolbygget i Vaxholm.

Norberg m fl skräder inte orden och anklagar regeringen för protektionism och motstånd mot utländska företags rätt att etablera sig i Sverige.

Stackare!

Nu kommer dom att bli brännmärkta av Censur-Persson.

4 juni 2005

Vad hade kunnat hända om (v) hade makten?

Vänsterpartiet har på senare tid återigen drabbats av fraktionsstrider med efterföljande avhopp. En av de så kallade förnyarna, Karin Svensson Smith, hoppar av till miljöpartiet och två medlemmar i partistyrelsen tackar för sig.

Historiskt har partiet haft många avhopp. Ylva Johansson och Annika Åhnberg hoppade båda av 1991-1992 och är numera medlemmar i socialdemokraterna, Marita Ulvskog är ett annat exempel. Gudrun Schyman hoppade också av men av helt andra skäl. Hon blev först petad från partiledarposten pga skattefusk och enda sättet för henne att komma tillbaka till rampljuset var att starta organisationen Feministiskt Initiativ.

Vad är det i Vänsterpartiet som gör att de oftare än andra drabbas av interna stridigheter av det här slaget?

Min teori är följande: Partiet företräder en auktoritär ideologi - kommunism eller socialism, kalla det vad ni vill – vilket gör dom döva för varandras argument i partidebatten. Partiet bildades också 1921 som en utbrytargrupp från socialdemokraterna och hette då Sveriges Kommunistiska Parti. Partiet bytte 1967 namn till Vänsterpartiet Kommunisterna och 1990 till Vänsterpartiet. Man ändrade efter Berlin-murens fall namnet från VPK till V för att bli mer PK.
Under hela 1960- och 1970-talet pågick det fraktionsstrider på yttersta vänsterkanten med olika utbrytargrupperingar som följd: Marxist-Leninistiska Kampförbundet, Förbundet Kommunist, Kommunistiska Partiet Marxist-Leninisterna (revolutionärerna), Sveriges Kommunistiska Parti och Arbetarpartiet Kommunisterna för att nämna några.

De senaste fraktionsstriderna i Vänsterpartiet har resulterat i Vägval vänster och Gudrun Schyman har tagit med sig feministagendan till Feministiskt Initiativ.

Ovannämnda turbulens i vänstern har sin botten i en demokratifientlig grundsyn vilket - som jag sa tidigare – göra dom döva för varandras argument och åsikter. Ibland stannar man och slåss (=Johan Lönnroth), ibland sticker man (=Karin Svensson Smith) och ibland är man korrupt (=Gudrun Schyman).

Stalin, Mao, Pol Pot, Saddam, Tito är alla kommunister hade makten i sina länder och kunde därför likvidera sina politiska motståndare närhelst det passade. Längre än så kom aldrig några fraktionsstrider eller utbrytare.

Budskapet var: Sitt stilla i båten och håll käft eller dö.

Det är en kuslig tanke vad som hade kunnat hända i Vänsterpartiets fraktionsstrider om de hade haft makten i Sverige.